سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید: به فرموده پیامبر(ص) جز مرگ همه چیز چاره دارد. گره مشکلات کنونی در کشور نیز با تقویت سرمایه اجتماعی و اتحاد دولت و مردم و تشکیل میزهای اندیشه باز خواهد شد.

اکرمی

همشهری آنلاین _ منهای سیاست: «سیدرضا اکرمی»، عضو جامعه روحانیت مبارز معتقد است که گره مشکلات کنونی در کشور با تقویت سرمایه اجتماعی و اتحاد دولت و مردم حل خواهد شد. اکرمی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید: «در روایات اسلامی آمده که العقل عقلان: عقل الطبع و عقل السمع. یعنی خدای متعال ۲ نوع عقل به ما داده: عقل طبیعی و عقل اجتماعی. یعنی آنچه که از سمت جامعه می‌شنویم و گوش می‌دهیم بر خرد و فهم ما می‌افزاید. بنابراین، همه ما از مسئولین گرفته تا مردم در این زندگی اجتماعی باید از عقل و فکر و تجربه دیگران بهره ببریم. مثال بسیار خوب در این زمینه جمهوری اسلامی ایران است. مثلث امام خمینی (ره)، مردم و مکتب اسلام در سال ۵۷ انقلاب را به پیروزی رساند. الان ۴۳ سال است که از انقلاب می‌گذرد و امروز هم برای اینکه جامعه رشد کند اضافه بر اینکه خدای متعال سرمایه‌ها و منابع طبیعی فراوان در اختیار ما قرار داده باید ما با وحدت و اتحاد و تعاون و تواصل، بر مشکلات غالب شویم.»

تبادل اندیشه‌ امری ضروری است

عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر نقش مسئولین و نخبگان سیاسی و اجتماعی در تقویت سرمایه اجتماعی می‌گوید: «از جمله اقداماتی که در این زمینه می‌توان کرد این است که از ظرفیت‌های داخلی کشور، از نیروی انسانی، منابع مادی، نیروی علمی و نیروی مشورتی استفاده کنیم و با وحدت و اتحاد به هدف خوداتکایی و خودگردانی برسیم.»

اکرمی با تاکید بر توجه به آرای و نظرات مختلف در مدیریت امور کشور می‌افزاید:«یکی از نصایح و رهنمودهای مقام معظم رهبری که روی زمین مانده است،گردهمایی و تشکیل میزهای اندیشه است.رهبری بارها این مسئله را تذکر داده‌اند که همه مسئولین و دست‌اندرکاران چه در دانشگاه‌ها،چه در بیرون از دانشگاه‌ها،چه در حوزه‌ها و بخش‌های دیگر دور یک میز بنشینند و درباره تبادل اندیشه‌ها با هم کار کنند.اما ما به این موضوع آنطور که باید و شاید بها نداده‌ایم و لذا الان یک مقداری نقار و فراق و وادادگی در جامعه دیده می‌شود.»

تورم یک مشکل ریشه‌دار در ایران است

این فعال سیاسی با اشاره به وضعیت کنونی و مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد،می‌گوید:«در مورد مسائل اقتصادی، من به عنوان کسی که هم در دوران جنگ، هم در دوران سازندگی و هم در دوره‌های دیگر در مجلس بوده‌ام، تاکید می کنم که باید عاقلانه و عالمانه و خیرخواهانه بنشینیم و بدون قیل و قال دردشناس و مشکل‌شناس و آسیب‌شناس شویم و ببینیم این مشکلات اقتصادی که داریم از کجا شروع شده. بنده به یاد دارم که در سال ۶۰ در جلسه هفتم تیر سرچشمه دستور جلسه دو چیز بود: یکی ریاست جمهوری بعد از بنی صدر و یکی گرانی. یعنی مشکل گرانی در کشور ما ریشه طولانی دارد به دلیل اینکه ما مادامی که اقتصادمان دولتی و نفتی باشد و از ظرفیت‌های دیگر خودمان استفاده نکنیم به طور طبیعی مشکلات زیادی خواهیم داشت. باید بنشینیم و آسیب‌شناسی و آفت‌شناسی کنیم که مشکلات ما از کجاست؟ دوم اینکه در کشور ما انقلابی مردمی انجام گرفته است و امروز هم با داشتن رهبری، با اجرای قانون اساسی و برنامه‌های ۵ ساله و با وحدت و اتحاد مردم مشکلات به تدریج حل خواهد شد.»

بخشی از مسائل به دست خود مردم حل خواهد شد

اکرمی با تاکید بر نقش مردم در حل مشکلات کشور می‌افزاید: «مردم نباید دولت را همه کاره بدانند. دولت هم نمی‌تواند نسبت به مردم بی‌تفاوت باشد. باید هر دو دست در دست هم دهند و وقتی مشکلات شناسایی شد با قانون و قاعده مسائل اقتصادی حل خواهد شد. چرا حرص می‌زنیم، چرا طمع می‌ورزیم، چرا در کشور قاچاق داریم، چرا انبار ۱۰۰ هزار تنی برای احتکار کالا داریم، اینها اخلاق و انصاف و انسانیت نیست و در روز سخت باید به هم احترام بگذاریم. اگر ما فقط واژه انصاف را لحاظ کنیم و هر چه برای خود می‌پسندیم برای دیگران بپسندیم خیلی از مشکلات حل خواهد شد والا ما اگر بی‌تفاوت باشیم هیچ مشکلی حل نخواهد شد. به هر حال دولت از دل همین مردم برآمده و برگزیده مردم و خدمتگزار آنهاست، باید دولت نظارت و مدیریت کند و مردم هم تبعیت کنند تا مشکلات حل شود. همانطور که رسول اکرم (ص) فرمودند جز مرگ همه چیز چاره دارد. همین بیماری کرونا را ملاحظه کنید که یک‌مرتبه کشور را گرفت و شروع به قلع و قمع کرد اما آرام آرام با وجود اینکه ایران در تحریم به سر می‌برد و دیگران حاضر نبودند به ما کمک کنند، توانستیم با درایت و اتحاد، کرونا را مهار کنیم و تلفات را به حداقل برسانیم.»

کد خبر 680273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    2 1
    سلام، شما که میفرمایید، میز فکر تشکیل بشه،چرا در حوزه ی علوم انسانی نتوانستید نظریه پردازی کنید!!تمام اندیشه علوم انسانی،فلسفه هست و جامعه شناسی تمام
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    2 1
    خودم بگوش خودم شنیدم که رفسنجانی در نماز جمعه گفت "" مشکل ما ارزانی ست نه گرانی "". جناب ، یادشان رفت بیمار را بیهوش کنند عجولانه جراحی کردند. چه جایی بهتر از جیب مردم.